Recensies: 6+

Tok De Kip

‘Goed verzorgd eerste leesboekje, waarin tekst en tekeningen elkaar mooi aanvullen, zonder al te veel het idee van een prentenboek te geven. Het bevat twee verhalen over Tok de kip. In het eerste verhaal zorgt Mies de muis ervoor, dat kip Tok een vrolijk gekleurd ei krijgt. In het tweede verhaal zorgt hond Bas ervoor dat de dief er niet vandoor kan gaan met het mooie ei. Knap om op AVI-M3 niveau zelfs nog humor aan te kunnen dragen.’
(Anne Marie Baud)
‘Inge Bergh is erin geslaagd om met de beperkingen waarmee auteurs voor deze doelgroep te maken krijgen, twee erg aantrekkelijke verhalen te schrijven. De eenvoudige woorden in korte zinnen lezen bijna ritmisch en de inhoud sluit aan bij het voorstellingsvermogen van jonge lezers. De kleurrijke illustraties geven niet alleen weer wat er in het verhaal gebeurt. Ze versterken de humoristische toon die in het verhaal verweven zit. In het aanbod voor eerste lezers is ‘Tok de kip’ een mooie aanwinst en kan het vast bijdragen tot beleven van plezier aan het leren lezen.’  (Hedwige Buys, Pluizer 2011)

Boerderij De Bonte Bende
‘Hoewel het meest geschikt voor thuisgebruik, biedt het groeiboek fijne extra leesstof voor de vlotte lezers in groep 3. Het laatste AVI 5 verhaal over Big die niet tevreden is met zijn uiterlijk, levert ook inhoudelijk stof tot (klassikaal) nadenken. Kortom, een Bijzondere Boerderij!’
(Anne Marie Baud, Leesgoed, 2009)
‘Net zoals de andere groeiboeken voor jonge lezertjes (onder meer het andere 'Mijn eerste dierengroeiboek - Kriebeldieren'), is dit een geslaagde bundel van verhalen voor verschillende leesniveaus. Waar beginnende lezers vaak eerder saaie verhalen voorgeschoteld krijgen, komen ze hier in het drukke leven van de boerderij terecht en lezen ze over de grappige belevenissen van de dieren.’
(Sieglinde Duchateau, Pluizer 2011)
Vier plus vier is acht
'In dit boek zijn het de tekeningen van Peter-Paul Rauwerda die opvallen. Realistisch zijn ze, jazeker, en mooi van kleur, maar ook vaak origineel van standpunt, en goed geplaatst.' (Edward Van De Vendel)

'Dit boekje voor eerste lezers behandelt op een eenvoudige manier het thema pesten op school en de gevolgen ervan voor het slachtoffer. Aan de hand van dit verhaal kan het thema pesten aan bod komen, thuis, op school en in de jeugdbeweging.' (Website Kerk & Leven, oktober 2010)
‘Dit is geen lacheboekje. Geen boekje voor tussenin. Dit is een stil verhaal van een jongetje dat eenzaam is omdat hij zich onbegrepen voelt op school en thuis. Inge Misschaert en Inge Bergh schreven het vol begrip uit in een treffend verhaal. Peter-Paul Rauwerda maakte er sfeervolle tekeningen bij.’ (De Bond, november 2010)
Broer Te Koop
‘In het herkenbare, dynamische samenspel van tekst en illustraties voel en zie je Kaats gevoelens langzaam kantelen.’ (Kerk & Leven, maart 2009)
Het Grote Sinterklaasboek
‘De vele doe-tips, de mooie lay-out en de knappe illustraties maken dat dit boek boven de middelmaat van een doorsnee Sinterklaasboek uitsteekt.’ (De Bond, november 2009)

De Kist

van Inge Bergh is een meesterwerkje met mooi afwisselend woordgebruik en zeer sfeervolle, zorgvuldige illustraties. De verhaallijn bereidt jonge lezers voor op latere literatuur; hoofdpersoon Kaat maakt een echte ontwikkeling door. En de wisselwerking tussen tekst en illustratie versterkt de beleving van het verhaal. De verschillen tussen het vertelde verhaal en het geïllustreerde verhaal lenen zich goed voor begrijpend lezen én kijken. Een schatkist!
(Anne Marie Baud, Leesgoed, 2009)
‘Een mooi, emotioneel verhaal over de relatie tussen broer en zus. Heel herkenbaar voor de jonge lezertjes. Dit boekje is bedoeld om te lezen na negen maanden onderwijs. Het is verteld in de ik-persoon wat het heel geloofwaardig maakt. Je voelt de boosheid van Kaat op haar broer, daarna haar angst in het donker en tenslotte de opluchting wanneer mama haar vindt. Het schuldgevoel van de broer wordt mooi beschreven. De lay-out is heel mooi. De tekst is als het ware in de tekeningen opgenomen. Je kijkt mee door het sleutelgat, of de kier als Kaat de kist een beetje opent. En tegelijkertijd zit je als lezer mee in het donker.’
(Hilde de Boeck, Pluizer 2008)
De Brief'

Dit eerste lezers boekje is vlot geschreven, het verhaal is herkenbaar en ook nog eens mooi geïllustreerd, meestal over 2 pagina's heen. Knap geheel en aantrekkelijk voor jonge lezertjes.'(Website Naar meer leesplezier, 2008)

‘Sommige boeken lijken kinderen eerder het lezen te ontraden en dat kan toch echt niet de bedoeling zijn. Gelukkig zijn er ook auteurs die het wel begrepen hebben, zoals Inge Bergh met 'De brief'… Een heel herkenbaar verhaaltje over jaloersheid, ruzie en vriendschap tussen broer en zus, te lezen na ongeveer negen maanden leesonderwijs.’
(Pluizer, Ilse Trimborn 2008)